De voorbereiding

Wanneer u een afspraak heeft voor het trekken van een tand of kies (extractie) adviseren wij u van te voren gewoon goed te eten.

De behandeling

Voor dat de tand of kies getrokken wordt, moet de tandarts weten of u goed gezond bent, geen bloedverdunners gebruikt, een kunstmatige hartklep hebt of u in de voorgaande 6 maanden een vaatoperatie heeft gehad. Vervolgens wordt de kies verdoofd. De verdoving moet even inwerken. Soms kan de tandarts u vragen zolang even in de wachtruimte plaats te nemen. Het trekken van een tand of kies gebeurt met een wrikkende, draaiende beweging. Dit doet geen pijn, maar sommige mensen vinden dit een naar gevoel of geluid.

In sommige gevallen wordt de wond gehecht. Er wordt een stevig opgerold steriel gaasje op de wond gelegd waarop 30 minuten stevig moet worden dichtgebeten. In de meeste gevallen wordt hechtmateriaal gebruikt dat vanzelf oplost.

Na afloop van de behandeling

• Gedurende 30 minuten na de extractie op een gaasje dichtbijten. Niet op een tissue, dit gaat in de wond zitten. Mocht het nog bloeden dan kunt u ook bijten op een handdoek;
  • Wanneer het bloeden na twee uur niet gestopt is, neemt u contact op met de tandarts;
  • U mag gewoon eten en drinken, maar niet spoelen, omdat anders de bloedprop die zich in de holte vormt eruit spoelt, waardoor de wond niet voldoende kan genezen;
  • Wees voorzichtig met hete drank en op uw wang bijten. U voelt immers minder door de verdoving;
  • Na de behandeling de rest van de dag liever geen zware lichamelijke arbeid verrichten;
  • De rest van de dag geen alcohol drinken, omdat alcohol het bloed verdunt waardoor de wond minder snel dicht gaat of blijft bloeden;
  • Het is raadzaam uw wang zoveel mogelijk te koelen. Geen warm bad of hete douche nemen. Niet in bed gaan liggen;
  • Een beetje koorts is normaal; dit heeft te maken met herstelproces van het lichaam. Als de koorts echter oploopt tot 39 graden, raadpleeg dan de tandarts;
  • U kunt paracetamol / ibuprofen slikken tegen de pijn. Overschrijd nooit de maximale dosering;
  • Neemt de pijn na een paar dagen niet af maar toe en heeft u een vieze smaak in de mond, dan kan er sprake zijn van een ontsteking aan de wond. Neem in dat geval contact op met de tandarts;
  • Probeer op de eerste dag dat de tand getrokken is niet te roken.

Bent u ongerust neem contact met ons op telefoonnummer 024 – 64 11 105