Wat is een röntgenfoto?

Röntgenfoto’s worden gemaakt met röntgenstralen. Deze stralen zijn vergelijkbaar met radiogolven, alleen zijn ze sterker. Ze dringen door de huid, het bot en de tanden heen. Met zo’n foto wordt op deze manier het binnenste van de tanden en kiezen, samen met hun omgeving, zichtbaar. Dit terwijl de tandarts met het blote oog alleen de buitenkant van de kaak en het gebit kan beoordelen.

Buitenkant gebit:
Röntgenfoto:
In de mond zijn geen bijzonderheden,  behalve geïrriteerd tandvlees. Een ontsteking onder de laatste grote kies, gaatjes in twee kiezen, afbraak van steunweefsel van de kiezen.

Waarom maakt de tandarts röntgenfoto’s?

Meestal zal de tandarts via twee “bitewings”: dit zijn foto’s waarop alleen de kroongebieden van alle kiezen staan, de contactvlakken op tandbederf controleren. De tandarts kan op de bitewings controleren of oude vullingen nog in orde zijn, kronen goed aansluiten en/of dat er tussen de kiezen tandsteen aanwezig is.

Waar nodig kunnen ook solo-foto’s ( van zowel de kroon als de wortel) worden gemaakt om het bot verder te controleren op ontstekingen, cysten, wortelresten, verstandskiezen en andere afwijkingen.

Een ander type foto om deze aandoeningen te constateren is het “orthopantomogram”, een grote overzichtsfoto van de onder- en bovenkaak, vaak aangeduid als OPG.

Tandarts Wijchen OPG
Overzichtsfoto met zich ontwikkelende verstandskiezen in de boven en onderkaak.

Als een kies moet worden getrokken zal de tandarts in de meeste gevallen een foto maken om goed te kunnen beoordelen hoe de behandeling moet worden aangepakt of dat hij u naar de kaakchirurg moet sturen om de behandeling daar te laten uitvoeren.

Is het maken van röntgenfoto’s schadelijk?

De straling is bij het maken van foto’s in de mond zeer gering. Bij een wintersportvakantie van 14 dagen of een vliegreis van Amsterdam naar New York is de hoeveelheid natuurlijke straling al vergelijkbaar met het maken van 2 röntgenfoto’s in de mond. Dergelijke straling is op grote hoogte namelijk veel sterker dan op de grond. Ook al is de straling gering, uw tandarts gaat zorgvuldig te werk. Elke keer als een röntgenfoto gewenst is, wordt het nut ervan afgewogen tegen het risico van het niet of te laat ontdekken van een ontsteking of een andere tandheelkundige afwijking.

In geval van zwangerschap is het maken van röntgenfoto’s wel schadelijk, meld dus altijd een eventuele zwangerschap aan de assistente!

De tandarts en assistente beschermen zich zelf tegen de straling door tijdens het maken van een foto even achter een muur te gaan staan. Zij maken dergelijke foto’s immers vaker en als zij bij iedere patiënt in de buurt blijven staan tijdens het fotograferen, is er elke keer sprake van een onnodige blootstelling aan röntgenstraling.